Hur du kommer igång och fotar vinterlandskap

Vad har en björn, en igelkott och en naturfotograf gemensamt?

Alla går i ide på vintern!

Fast det kan ju inte stämma, eller?

Många naturfotografer lägger i princip undan kameran för vintern på grund av att de finner det svårt att fota under den årstiden. Dels så kan det vara väldigt grått och tråkigt, speciellt i söder där det inte kommer lika mycket snö som i norr, och dels på grund av att det är ganska knepigt att fota snö då bilderna tenderar att bli väldigt mörka.

Med detta blogginlägg så kommer jag försöka övertyga dig och ge dig inspiration till att fånga bra bilder under vintern också!

Var minimalistisk

När det är så grått och surt ute att du bara vill vända dig om i sängen och sova vidare, då bör du gå ut och hitta ett ensligt träd på en kulle att fotografera. grenverk utan löv mot grå bakgrund, gärna fritt från annat, är något väldigt speciellt med. Positionera gärna trädet lite åt höger eller vänster för att ge mer dynamiskt ”luftrum” i bilden och tänk på att inte exponera för mycket för att få fram alla detaljer i trädet. Känslan som bilden kommer ge är tillräcklig.

Dessvärre, så har jag inget exempel på en sån bild då jag känner inga ensliga träd som jag kan fota och dessutom så bor jag i Höga Kusten, vi har inga kullar här utan bara berg.

Om du inte har ensliga träd så funkar det mesta som befinner sig ensligt mot en grå eller ljusgrå bakgrund. Även motiv i stilla vatten fungera bra, men se till att bakgrunden är enhetlig med vattnet och att du saknar bakgrund. Bara motivet i sig bör finnas med i bilden.

50 nyanser av grått

Vad passar bäst när man inte har snö som kan lysa upp tillvaron? Svartvitt så klart! November är ju en typisk månad där allting är grått och även december och bor man långt ned i söder så kan hela vintern vara grå om man har otur. Leta då gärna upp en strand med stenar och se till att få med bra kontrast och skärpa när du sedan bearbetar bilderna. Kom också ihåg, ju mer dramatiska molnen är desto mer dramatisk blir bilden när den väl är i svartvitt.

50 nyanser av grått

Fånga ljuset

Ibland tar sig ljuset knappt genom molnen och då kan det vara passande att fånga det lilla ljuset som finns där och fånga det med en stilla sjö eller vik. Resultatet kommer ge en speciell känsla, grå och kall, men det finns enda ett gnutta ljus där som berättar att snart blir allt ljusare igen.

Iskristaller

Frosten kan skapa intressanta iskristaller på växter och fotar du vid vatten så kan det bli extra intressant ifall vattnet frös till under natten. Isen blir då klar medan vassen får massor med iskristaller på sig. Något annat man kan testa som är relaterat till is och det är att fota isbitar under solnedgången. Man letar helt enkelt efter en intressant isbit som är någorlunda klar och låter sen fånga solens sista ljus och se hur det bryts inuti isbiten.

Bracketing är din vän

Nu ska vi äntligen gå in på snö och problemet med mörka vinterbilder. Att överexponera är något som de flesta rekommenderar och det gör även jag. Men att överexponera enligt vad live view visar på skärmen kan vara riskabelt. Min erfarenhet vid till exempel norrsken har visat att bilden du ser på kameraskärmen tenderar att vara betydligt ljusare än vad de är när man öppnar bilden på datorn. Även histogrammet kan vara opålitlig när det gäller att fota snölandskap.

Därför rekommenderar jag att köra med bracketing. Ställ in så att kameran tar (helst) fem bilder och överexponera gärna ordinarie bilden med ett helt stopp och sedan ställer du in att bracketing ska ske uppemot ett helt stopp i exponering. Detta gör att du får följande i exponering: -1   0   +1   +2   +3. Så varför köra med bracketing? Detta gör att du garanterat får olika exponeringar av samma motiv utifall den ordinarie exponeringen som du gjorde skulle vara alltför mörk. Ta gärna flera bilder där du ändrar exponeringen för utgångsbilden, att du sänker exponeringen med 1/3 stopp i taget till exempel. Om du tänker efter så kan du lätt få femton bilder där en av dem garanterat kommer ha den perfekta exponeringen ifall du utgår från +1, +2/3 samt +1/3 i exponering för den ordinarie bilden.

Låter det besvärligt? Tänk om du har varit ute i ett par timmar och sen när du äntligen satt dig vid datorn och öppnar bilden så upptäcker du att du nästan måste dra upp exponeringen med ett stopp i din raw-konverterare, då hade det varit värt att lägga en minut extra på att garantera att man har en bild med rätt exponering från början.

HDR min vän, HDR

HDR, high dynamic range eller stort dynamiskt omfång, är en teknik som kan vara till stor användning när man fotar vinterlandskap. Anledningen är att när du väl exponerar för snön så är risken att du klipper himlen, det vill säga att du blåser bort alla detaljer som finns där. Eftersom du, om du följde tipset ovan, fotar med bracketing så kan det vara värt att sätta ihop dessa för att få tillbaka detaljerna i himlen men även i skuggorna.

Ett tips är att skippa den mörkaste exponeringen för att bibehålla rätt exponering för snön. Om du fortfarande klipper himlen så måste du självklart ta med den mörkaste bilden också. En självklar fördel här blir att du får med mer detaljer i bilden som annars inte hade synts så bra om du hade tagit en bild där exponeringen måste ta hänsyn till himlen och i efterhand dra upp skuggorna en hel del, vilket riskerar att ge en hel del brus.

Bli mångalen!

Kanske inte litterärt mångalen, men fullmåne och vinterlandskap kan skapa fantastiska bilder i månljusets sken. Antingen letar du efter ett motiv där du har månen som en del av motivet eller utan. Bara du låter månen lysa upp dit motiv.

Naturligt svartvitt

Är det vitt och mulet ute så att du knappt kan urskilja var snön eller himlen börjar eller slutar? Bege dig ut! För det finns inget mer intressant att kunna fota något som ger en kritvit bild med så lite färg som möjligt eller till och med bli helt svartvitt. Bracketing är att föredra för du måste överexponera en hel del och sätt gärna ihop i HDR och skippa den mörkaste bilden. Detta gör att du kan dra upp exponeringen en hel del i bearbetningen av bilden utan att förlora högdagarna. Snöar det också så blir bilden ännu mera effektfull, tänk ensliga träd.

Var uppe före solen

Att vara uppe tidigt för att fota soluppgången har nog vi alla naturfotografer gjort, men här ska vi gå emot normen. Först och främst så ska vi fota långt innan solen har nått horisonten samt att vi ska fota i en annan väderriktning. Detta är för att fånga det rosa venusbältet, som skapas av jordens skugga, mot det vita vinterlandskapet. Detta kräver så klart att det är molnfritt ute.

Jag hoppas att detta gav dig lite idéer kring vad du som naturfotograf kan fota i vinter och även kommande vintrar. För de som undrar varför jag inte har tagit med norrsken så är det för att det är betydligt lättare och vanligare att få fota norrsken i norra Sverige samt att solen befinner sig i ett minimum läge i dess 11-åriga solcykel, det är först om några år som det börjar bli fullt drag igen.

Så ta med dig kameran ut och låt kreativiteten flöda, låt inte det gråa vädret hindra dig eller snön. Glöm bara inte att klä dig ordentligt när du beger dig ut i kylan och ha med dig extra batterier ifall du ska vara ute länge, för kylan dränerar batterierna mycket fortare än normalt.

Föregående En etisk tanke kring Skylums Luminar 4
Nästa Snötyngda träd

Lämna en kommentar

Hoppsan, du råkade klicka på den andra musknappen! Bara att klicka igen så försvinner detta meddelande.